Modül Soruları:
- Öğrenme ve öğretme süreçlerini desteklemek için İnterneti nasıl kullanabilirim?
- İnternetin uygun biçimde kullanımını nasıl sağlayabilirim?
Modül 3’ün Önemli Noktaları:
- İnternet araştırma yapmak, işbirliği ve iletişim kurmak için son derece etkili bir araçtır.
- Etik kullanım kuralları telif hakkı olan malzemelerin sınıfta öğretmenler ve öğrenciler tarafından yasal olarak nasıl kullanılabileceğini açıklar.
- Yararlanılan Çalışmalar belgesi her yaştan öğrenci için farklı biçimlerde hazırlanılabilir.
- İnternette nasıl araştırma yapılmalı konusunda deneyimli olmak, öğrencilerin ve öğretmenlerin Web’deki yararlı bilgilere en kısa sürede ve en az emek ile zaman harcayarak erişmelerini sağlar.
- Bir Web sitesinin güvenirliğine ve değerliliğine karar verirken çok çeşitli faktörler göz önünde bulundurulmalıdır.
- E-posta, çevrimiçi sohbet, hızlı ileti ve İnternet üzerinden sesli görüşme araçları, öğrencilerin dünyanın dört bir yanındaki akranlarıyla, uzmanlarla iletişim kurmalarını sağlar.
- Web günlükleri, Wikiler ve çevrimiçi işbirliği belgeleri, öğrencilerin, birbirlerinin çalışmalarını ve bunlarla ilgili görüşlerini çevrimiçi paylaşarak projeler üzerinde işbirliği yapmasını sağlar.
Adım 1: Çevrimiçi İşbirliği Kaynaklarını İnceleme
Öğrenciler işbirliğine dayalı Web tabanlı öğrenme araçlarını şu amaçlar doğrultusunda kullanmaktadırlar:
- Düşüncelerini, fikirlerini ve projelerini diğerleriyle paylaşmak
- Web kaynaklarını paylaşmak
- Diğerlerinin düşüncelerine tepkide bulunmak
- Diğerlerinin hazırladığı içeriği değiştirmek, eklemek ve silmek
- Web siteleri hazırlamak
- Günlük benzeri belgeler hazırlamak
Çeşitli çevrimiçi araçlar öğrencilere işbirliği yapma olanağı sunmaktadır:
- Web günlükleri (blogs) okuyucuların görüş ve yorumlarını almak için üretilmiş haber ve düşünceleri içeren günlüklerdir.
- Wikiler birden fazla kullanıcının bir içeriği hazırlamalarına olanak sağlayan Web siteleridir.
Çevrimiçi İşbirliği Web Siteleri belgeleri, işlem tabloları ya da sunumlar üzerinde kullanıcılarAdım 1: İnternet İletişim Araçlarını İnceleme
Öğrenciler İnternet iletişim araçlarını şu amaçlar doğrultusunda kullanmaktadırlar:
- Sınıf dışındakilerle iletişim kurmak
- Çalışmalarına ilişkin geribildirim almak
- Bir proje üzerinde grupla ya da bir eşle çalışmak
- Etkileşimli tartışmalara bağlanmak
- Yazılı dilde (yazı yazma) alıştıma yapmak
- Konuşma dilinde alıştırma yapmak
- Bilgi, belge ve diğer kaynakları paylaşmak
- Diğer bireylerden bilgi toplamak
Çeşitli İnternet iletişim araçları bulunmaktadır.
- E-posta istenildiği zaman gönderilen ve okunan yazılı elektronik iletişim aracıdır (Eşzamansız, başka bir deyişle kullancılarının aynı anda bilgisayar başında olmasını gerektirmeden iletişim kurmayı destekler).
- Çevrimiçi Sohbet bireylerin aynı zamanda birbirleri ile buluştukları ve yazılı mesaj alış verişi yaptıkları çevrimiçi araçlardır.
- Hızlı İleti (Instant Messaging=IM) kullanıcıların önceden belirledikleri kişilerle aynı anda hızlı metin tabanlı mesaj alış verişi gerçekleştirmelerini sağlar.
- Çevrimiçi Anket/Kamuoyu Araştırması İnternet üzerinden soru sorarak veri toplama ve çözümleme olanağı sağlar.
- İnternet Üzerinden Sesli Görüşme (VOIP) kullanıcılarının İnternet aracılığıyla, telefonla görüşmeye benzer biçimde, eşzamanlı sesli iletişim kurmalarını sağlar.
· Modül 3: Bağlantılar Kurma
· Etkinlik 5: İnternet Aracılığıyla Dünya ile İletişim Kurmak
· Adım 2: Üniteniz için İletişim Araçları Düşünme
· Aşağıdaki iletişim araçlarından birini ya da daha fazlasını ünitenizde kullanmak üzere seçin, İnternette bu araçları eğitim ortamlarında nasıl kullanacağınıza ilişkin kaynaklar araştırın, araştırmalarınız sonucu bulduğunuz kaynakları ve aşağıdaki verileren İnternet kaynakalarını ayrıntılı inceleyin. Bu araçları sınıfınızda nasıl kullanacağınız konusunda size yardımcı olacak her türlü kaynağı etiketleyin ya da sık kullanılanlara ekleyin.
· Seçenek 1: E-posta
Seçenek 2: Sohbet Odası
Seçenek 3: Hızlı İleti (IM)
Seçenek 4: Anket/Kamuoyu Araştırması
Seçenek 5: İnternet Üzerinden Sesli Görüşme (VoIP)
Seçenek 2: Sohbet Odası
Seçenek 3: Hızlı İleti (IM)
Seçenek 4: Anket/Kamuoyu Araştırması
Seçenek 5: İnternet Üzerinden Sesli Görüşme (VoIP)
· Eğer İngilizce metinleri anlayabiliyorsanız iletişim araçlarının işbirliği amaçlı kullanımına yönelik proje örnekleri için şu siteyi inceleyebilirsiniz:
· Sanal Mimarların Webdeki Evi (Virtual Architecture's Web Home*) (İngilizce)
Öğretim programlarına uyumlu İnternet kullanımına ilişkin projelerin adım adım tasarımını ve uygulanmasını açıklayan bir kaynaktır.
Öğretim programlarına uyumlu İnternet kullanımına ilişkin projelerin adım adım tasarımını ve uygulanmasını açıklayan bir kaynaktır.
· Aşağıdaki makalede sunulan fikirler öğrenmeyi artırmanız için e-posta kullanımıyla ilgili yaratıcı yollar düşünmenize ilham kaynağı olabilir. Kaynaklar sekmesi > İletişim > E-Posta Projeleri altındaki web tabanlı e-posta ve e-posta projelerine ilişkin kaynakları inceleyin.
· E-Postanız var - ama e-postanızı göndermeyi gerçekten başarabilir misiniz? (You've Got E-mail—But Can You Really Make It Deliver?*) (İngilizce)
Her türlü İnternet tabanlı aracı kullanarak uzaktan işbirliğine dayalı projeleri nasıl yürüteceğinize ilişkin 10 öneride bulunmaktadır.
Her türlü İnternet tabanlı aracı kullanarak uzaktan işbirliğine dayalı projeleri nasıl yürüteceğinize ilişkin 10 öneride bulunmaktadır.
· Hazır olduğunuzda izleyen seçeneklerden birine tıklayın ya da Kursta İlerleme denetim listesini tamamlayın.
· Seçenek 2: Sohbet Odası Seçenek 3: Hızlı İleti (IM) Seçenek 4: Anket/Kamuoyu Araştırması Seçenek 5: İnternet Üzerinden Sesli Görüşme (VoIP)
· Aşağıdaki bağlantılar sınıfta çevrimiçi sohbetleri yapıcı kullanmanın yollarını sunmaktadır.
· Çevrimiçi Sohbetlerin Sınıfta Nasıl Kullanılacağına İlişkin Örnekler * (İngilizce)
Bu adreste öğretmenlerin çevrimiçi sohbet araçlarını nasıl kullandıklarına ilişkin örnekleri, sohbet oturumlarının niteliğini artırmada yardımcı olacak stratejileri ve sohbet odası davranış kuralları bulabilirsiniz.
Bu adreste öğretmenlerin çevrimiçi sohbet araçlarını nasıl kullandıklarına ilişkin örnekleri, sohbet oturumlarının niteliğini artırmada yardımcı olacak stratejileri ve sohbet odası davranış kuralları bulabilirsiniz.
· İyi bir çevrimiçi sohbet nasıl yönetilir * (İngilizce)
Bu kaynak, sınıfta çevrimiçi sohbetin nasıl kullanılabileceğine ilişkin önerileri içermektedir.
Bu kaynak, sınıfta çevrimiçi sohbetin nasıl kullanılabileceğine ilişkin önerileri içermektedir.
· Hazır olduğunuzda izleyen seçeneklerden birine tıklayın ya da Kursta İlerleme denetim listesini tamamlayın
· Seçenek 1: E-posta Seçenek 3: Hızlı İleti (IM) Seçenek 4: Anket/Kamuoyu Araştırması Seçenek 5:İnternet Üzerinden Sesli Görüşme (VoIP)
· Aşağıdaki Web günlüğünde hızlı iletinin sınıfta kullanımı tartışılmaktadır.
· Hızlı İletinin Sınıfta Kullanımının Gerekçesi * (İngilizce)
Hızlı iletinin derslerde kullanımına ilişkin gerekçeler ortaya koyan bir makaledir.
Hızlı iletinin derslerde kullanımına ilişkin gerekçeler ortaya koyan bir makaledir.
· Hazır olduğunuzda izleyen seçeneklerden birine tıklayın ya da Kursta İlerleme denetim listesini tamamlayın
· Seçenek 1: E-posta Seçenek 3: Hızlı İleti (IM) Seçenek 4: Anket/Kamuoyu Araştırması Seçenek 5:İnternet Üzerinden Sesli Görüşme (VoIP)
· Aşağıdaki kaynaklar öğrencilerin nasıl etkili anketler hazırlayıp uygulayabileceklerini gösteren bilgi ve örnekleri içermektedir.
· Kamuoyu Anketleri* (İngilizce)
Bu kaynakta kamuoyu anketlerinin doğruluğunu etkileyebilecek etmenlerin öğrencilere nasıl tanıtılabileceği açıklanmaktadır.
Bu kaynakta kamuoyu anketlerinin doğruluğunu etkileyebilecek etmenlerin öğrencilere nasıl tanıtılabileceği açıklanmaktadır.
· Nasıl Anket Yapılır?* (İngilizce)
Bu kaynak, anket sorularının nasıl yazıldığı, soru türlerinin ve cevapların nasıl belirlendiği, anketin nasıl düzenlenip biçimlendirildiği ve nasıl uygulandığı gibi bilgileri içermektedir.
Bu kaynak, anket sorularının nasıl yazıldığı, soru türlerinin ve cevapların nasıl belirlendiği, anketin nasıl düzenlenip biçimlendirildiği ve nasıl uygulandığı gibi bilgileri içermektedir.
· Hazır olduğunuzda izleyen seçeneklerden birine tıklayın ya da Kursta İlerleme denetim listesini tamamlayın
· Seçenek 1: E-posta Seçenek 3: Hızlı İleti (IM) Seçenek 4: Anket/Kamuoyu Araştırması Seçenek 5:İnternet Üzerinden Sesli Görüşme (VoIP)
· Aşağıdaki kaynaklar İnternet üzerinden görüşmenin sınıfta nasıl kullanılabileceğini açıklayan bilgi ve örnekleri içermektedir. Daha fazla bilgi için Kaynaklar sekmesi > İletişim > VoIP bağlantısına bakabilirsiniz.
· Sınıfta SKYPE * (İngilizce)
Bu kaynak Skype kullanmaya nasıl başlanacağını kapsamlı biçimde açıklamaktadır.
Bu kaynak Skype kullanmaya nasıl başlanacağını kapsamlı biçimde açıklamaktadır.
· Yalnızca SKYPE* (İngilizce)
Bu kaynak bir öğretmenin okulda ve özel hayatında Skype’yi nasıl kullandığını açıkladığı kısa bir Web günlüğü yazısını içermektedir.
Bu kaynak bir öğretmenin okulda ve özel hayatında Skype’yi nasıl kullandığını açıkladığı kısa bir Web günlüğü yazısını içermektedir.
· Hazır olduğunuzda izleyen seçeneklerden birine tıklayın ya da Kursta İlerleme denetim listesini tamamlayın
· Seçenek 1: E-posta Seçenek 3: Hızlı İleti (IM) Seçenek 4: Anket/Kamuoyu Araştırması Seçenek 5:İnternet Üzerinden Sesli Görüşme (VoIP)
Arama Araçlarını Kullanma
Google (www.google.com) ve ve Yahoo (www.yahoo.com)gibi güncel arama araçları, İnternet üzerinde bilgi tarayan kullanıcılara yardımcı olmaktadır. Bu araçlarla gerçekleştirilen araştırmalarda çok çeşitte ve derinlikte kaynağa ulaşılabilir. Ancak daha güvenilir ve geçerli kaynağa erişebilmek için bilinçli tarama yapılmalıdır.
Google (www.google.com) ve ve Yahoo (www.yahoo.com)gibi güncel arama araçları, İnternet üzerinde bilgi tarayan kullanıcılara yardımcı olmaktadır. Bu araçlarla gerçekleştirilen araştırmalarda çok çeşitte ve derinlikte kaynağa ulaşılabilir. Ancak daha güvenilir ve geçerli kaynağa erişebilmek için bilinçli tarama yapılmalıdır.
- Araştırmayı sınırlandırmak ya da daraltmak daha fazla yararlanılabilecek kaynaklara erişimi sağlayacaklardır. Akla gelen ilk ifadeyi ya da kavramı (örneğin yağmur ormanları) yazarak araştırmak, ilgili ilgisiz çok sayıda Web sitesinin yer aldığı bir liste ile karşılaşmaya yol açabilir. Bu nedenle araştırmanızda kullandığınız kavramları daraltmanız gerekebilir (örneğin Brezilya Yağmur Ormanları).
Not: İki ya da daha fazla sözcük içeren ifadeleri araştırırken, tüm kalıbın başına ve sonuna tırnak (“) işareti koymak daha kesin sonuçlar üretecektir. Örneğin; “Brezilya yağmur ormanları”.
- Kaynaklar sekmesi > Araştırma Kaynakları > Araştırma Süreci altındaki kaynaklar ve etkinlikler daha etkili araştırma yapmanıza yardımcı olabilir.
- Ünitenizle ilgili araştırma yapabileceğiniz konularla ilgili ifadeleri ya da kavramları tartışın. Daha sonra araştırmanızı yapmak için bir arama aracı (Google, Yahoo, vb.) seçin.
- Kullanmayı düşündüğünüz Web sitelerini etiketleyin ya da sık kullanılanlara ekleyin.
İpucu: Öğrenciler, buldukları kaynakları, Etiketleme ve Sık Kullanılanlar Web sitelerinin paylaş özelliğini kullanarak birbirleriyle ya da sizinle paylaşabilirler.
Özel Siteleri Araştırmak
Çok özel bir konuyu araştırıyorsanız ya da bulduğunuz sitelerin yaşa uygunluğu sizin için önemliyse özelleştirilmiş bir arama aracı kullanmanız gerekecektir.
Çok özel bir konuyu araştırıyorsanız ya da bulduğunuz sitelerin yaşa uygunluğu sizin için önemliyse özelleştirilmiş bir arama aracı kullanmanız gerekecektir.
İpucu: Öğrenciler İnternet kaynaklarını kendi araştırmaları için kullanırken onları, çevrimiçi zamanlarını etkili bir şekilde kullanabilmelerine yönelik olarak ilgili bilgilere ve kaliteli içeriklere nasıl ulaşabilecekleri konusunda bilgilendirmek gerekir.
1:1 İpucu: Öğrenciler bilgisayarlara rahatça erişebildiklerinde gereksiz ve önemsiz konuları araştırma eğiliminde olabilirler. Bu duruma engel olmak için araştırma, zaman yönetimi ve önceliklerin farkına varma konularında öğrencileirn becerilerini geliştirmelisiniz. Derslerinizde fırsat buldukça bu konularda rehberlik yapmaya çalışın.
Resim, Ses, Vidyo gibi Kaynakları Bulmak
Ünitenizi geliştirmek için resim, ses, vidyo ve benzeri kaynakları bulmanız gerekebilir. Bu durumda aşağıdaki yöntemler size kolaylık sağlar:
Ünitenizi geliştirmek için resim, ses, vidyo ve benzeri kaynakları bulmanız gerekebilir. Bu durumda aşağıdaki yöntemler size kolaylık sağlar:
- Resim, ses ya da videoları özel olarak tarayan arama araçları
- Öğretim amaçlı görüntü, ses ve vidyoları içeren çokluortam siteleri
Bulduğunuz kaynakları Ürün Dosyanızdaki goruntuler_sesler klasörüne kaydedin.
Yardım Rehberi: Aşağıdaki teknoloji becerileri konusunda yardıma gereksinim duyarsanız Intel Eğitim Yardım Rehberini kullanın.
Not: Çokluortam kaynaklarınızı Yararlanılan Kaynaklar belgenize yazmayı unutmayın.
- Üniteniz için bir ya da daha fazla araştırma kaynağı belirleyin. Bunları etiketleyin ya da sık kullanılanlara ekleyin.
- Ürün Dosyanızın goruntuler_sesler klasörü içine bir resim kaydedin Web Teknolojileri Becerisi 2.4: Web’den bir resim ya da görüntü kaydetmek (Firefox*)Web Teknolojileri Becerisi 4.4:Web’den bir resim ya da görüntü kaydetmek (Internet Explorer*)Web Teknolojileri Becerisi 6.4: Web’den bir resim ya da görüntü kaydetmek (Safari*)
- Ünitede kullanabileceğiniz ses ve vidyo gibi unsurları da Ürün Dosyanızın goruntuler_sesler klasörüne kopyalayın.Web Teknolojileri Becerisi 2.5: Web’den bir ses ya da müzik dosyası kaydetmek (Firefox*)Web Teknolojileri Becerisi 4.5: Web’den bir ses ya da müzik dosyası kaydetmek (Internet Explorer*)Web Teknolojileri Becerisi 6.5: ] Web’den bir ses ya da müzik dosyası kaydetmek (Safari*)Web Teknolojileri Becerisi 2.6: Web’den bir film ya da vidyo dosyası kaydetmek (Firefox*)Web Teknolojileri Becerileri 4.6: Web’den bir film ya da vidyo dosyası kaydetmek (Internet Explorer*)Web Teknolojileri Becerisi 6.6: Web’den bir film ya da vidyo dosyası kaydetmek (Safari*)
üst kısma dön Adım 1: Telif Haklarını Keşfetme
Kolay erişilebilmesi ve var olan malzemelerin kolay kopyalanıp çoğaltılabilmesi nedeniyle, çoğu zaman öğretmenler ve öğrenciler İnternette eriştikleri malzemelerin başka birine ait olduğu gerçeğini unutabilmektedir. Kısa bir ankete katılarak telif hakları konusunda bilginizi sınayın ve telif hakkı kanunlarına uyma konusunda derslerinizde neler yapabileceğinizi tartışın.
- Her ne kadar öğretmen ve öğrenciler kar amacı gütmeyen eğitim amaçlı projelerde telif haklı malzemeleri rahatlıkla kullanabilirlerse de bu malzemelerin kullanılmasına ilişkin ilkeleri ayrıntılı bilmek ve uygulamak durumundadırlar. Bu ilkeleri, hakları ve sınırlılıkları daha iyi anlamak için Telif Hakları Kaosu (PPT; 20 slayt). sunusunu inceleyin. Not almak isterseniz Defterinizi kullanabilirsiniz.
- Kaynaklar sekmesi > Telif Hakkı altındaki kaynaklar telif hakları ve etik kullanım ilkeleri konusunda ayrıntılı bilgi sunmaktadır.
Çevrimdışı Öneri: Sunum ve belgeleri kendi bilgisayarınıza indirerek incelemek zaman kazandırabilir.
- Telif hakları yasasının ve etik kullanım ilkelerinin sınıfınızı nasıl etkileyebileceğini tartışın. Aşağıdaki soruların cevaplarını Defterinize yazın:
· Öğrencilerinizin telif hakkı ve etik kullanım ilkelerini tam anlamıyla anladıklarından nasıl emin olabilirisiniz?
· Telif hakkı ve etik kullanım ilkelerinin derslerinizde uygulandığından emin olmak için ne tür bir destek sağlardınız?
· Öğrencilerin 21. Yüzyıl Becerilerini geliştirmelerine yardımcı olmak için İnterneti nasıl kullanabileceğinizi keşfetmeye başlamadan önce elektronik ortamların (medyanın=mecraların) kullanımına ilişkin yasal ve etik kurallardan haberdar olmalısınız.
· Telif hakkı “herhangi bir bilgi veya düşünce ürününün kullanılması ve yayılması ile ilgili hakların, yasalarla belirli kişilere verilmesidir. Kısaca, orijinal bir yaratının kopyalanmasına veya kullanılmasına izin verme hakkıdır” (Fikir ve sanat eserleri 5846 sayılı kanunu Madde 1). İnsanlar, özgün düşünce ve çalışmalarını başkalarının nasıl kullandığını denetleme hakkına sahiptir. Bu hakka saygı gösterilmesi ve uyulması gerekir. Telif hakları ve etik kullanım konusunda öğretmenlerin öğrencileri bilinçlendirmesi son derece önemlidir
·
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder